Pozytywne aspekty uczestnictwa w Treningu Pamięci i Koncentracji Uwagi Wojakowskich na motywację do nauki u dzieci w wieku szkolnym.
W roku akademickim 2018/2019 roku miałam przyjemność uczestniczyć w Studiach Podyplomowych „Psychologiczne wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami w nauce” na Uniwersytecie Wrocławskim. Zwieńczeniem studiów była obrona napisanej przeze mnie pracy pt.: ” Motywacja wewnętrzna do nauki u dzieci, uczestniczących w Treningu Pamięci i Koncentracji Uwagi metodą SPW”. Praca miała charakter badawczy i bazowała na ankietach wypełnionych przez moich uczniów oraz ich rodziców. Z badań wynika, że zdecydowana większość dzieci i rodziców zauważa pozytywny wpływ zajęć na motywację do nauki.
Motywacja wewnętrzna do nauki u dzieci.
Motywacja wewnętrzna potrzebuje czasu, cierpliwości, wysłuchania i wsparcia, aby rozkwitła. W budowaniu motywacji bardzo ważna jest umiejętność budowania relacji. Dobra relacja wpływa na motywację wewnętrzną. Dzięki badaniom pracy mózgu naukowcy odkryli, że wspierająca relacja z drugim człowiekiem uwalnia w mózgu duże ilości dopaminy, która działa w tzw. układzie nagród i jest nieporównywalna do żadnego innego motywatora. Wydziela się oksytocyna, zwana hormonem przywiązania, która wycisza reakcję stresową i niweluje szkodliwe działanie hormonu stresu. Dzięki temu możliwa jest efektywna nauka, blokowana przy nadmiernym stresie. Dodatkowo dzięki dobrym relacjom i kontaktom społecznym produkowane są serotonina, endorfiny oraz opiaty zwane koktajlem szczęścia. Dzięki nim mamy większą energię do działania i przypływ pozytywnych emocji, a te motywują nas do rozwoju i uczenia się.
Zapamiętaj!
Ręczne pisanie i rysowanie ułatwia naukę. Aktywowane są części mózgu odpowiedzialne za motorykę oraz odbiór bodźców sensorycznych tj. dotyk papieru czy nacisk długopisu – a zatem inne obszary niż podczas pisania na klawiaturze. Podczas pisania własnoręcznie pobudzana jest większa część mózgu, tworzy się więcej śladów pamięciowych.